koplogo

                                                             Google
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Rekenen tot 1000 ev Plaatsbepaling:

 

knop
Rekenen
tot 100


literatuur
Literatuur

rib
Rekenen tot 100   

rekenenverdieping
Rekenen tot 20
Stappen


AREB
Rekenen
en bewegen

RIB
Schriftelijk werk   

Rekenalgoritmen

   
Referentie getallen
   
Referentie verbanden









Vanuit de beweging

  1. We geven een begin en eindpunt, bijvoorbeeld 0 en 400.
    Plaats deze punten in de ruimte en laat kinderen de plaatsen van verschillende getallen schatten. Waar ligt 250? Hoe heb je dat geschat?


  2. Hier ligt 425, daar ligt 525.
    Waar denk je ligt het getal 500.
    Kinderen moeten tussen de twee verschillende getallen de ruimte schatten.

  3. Hier ligt 525. Een van de kinderen mag bepalen waar 500 ligt en gaat ergens in de ruimte staan.

  4. Vervolgens vraagt de leerkracht waar 510 ligt
    maar ook waar 450 ligt. Deze opdracht kan voor kinderen moeilijk zijn.

 

Zie ook Rekenen in Beweging, waar op allerlei manier getallen uitgebeeld worden.

Overige werkvormen

  1. De activiteiten die hiernaast zijn weergegeven kunnen op papier weergegeven worden (en natuurlijk ook geoefend). Het werken in tweetallen is hier zeker op zijn plaats.

  2. Ook kan er getekend worden hoe er naar verschillende getallen
    (op verschillende manieren ) gesprongen kan worden.

  3. Welke getallen moeten er aan de volgende kaartjes hangen. Deze opdracht kan natuurlijk ook op allerlei manieren uitgebreid worden

rijgstrategie

getallenlijn